آهن و آزمایشات مربوطه

آهن و  اشکال مختلف و آزمایشات مربوط به کم خونی

CBC (complete blood count) یا شمارش کامل سلول های خونی یا هوموگرام که در اصطلاح پزشکی به آن CBC می گویند.این آزمایش اطلاعات کلی در مورد سلول های خونی فرد ارائه می دهد

در این آزمایش اندکس های زیر بررسی می شود:

RBC : گلبول قرمز

WBC : گلبول سفید

HCT : هماتوکریت

Hb : هموگلوبین

PLT : پلاکت

RDW : قطر و تقعر گلبول قرمز

MCH : غلظت هموگلوبین

MCHC : غلظت هموگلوبین در حجم مشخصی از گلبول های قرمز

MCV : حجم متوسط هموگلوبین

برخی از موارد بالا مهم ترین سلول های خونی هستند که با بررسی آن ها نتایج آزمایش CBC  به دست می آید و برای تشخیص انمی کاربرد دارد.

Ferritin : پروتئینی که در کبد،طحال و مغز استخوان ساخته می شود.مقدار فریتین در جریان خون غالبا متناسب با مقدار آهن ذخیره شده در بافت های بدن است و سطوح آن در رابطه با سن و جنس متغیر است.و آن را با مشخصه ی ذخیره آهن بدن می شناسند.بررسی این پروتیین جهت تشخیص انواع آنمی ،کنترل پاسخ هماتولوژیکی در طی بارداری در زمان افت آهن و تشخیص هموکروماتوز و یا سایر اختلالات ذخیره سازی و متابولیسم آهن  کاربرد دارد.

TIBC : ظرفیت اتصال کل آهن موجود در جریان خون را اندازه گیری می کند. آهن در تمام سلول های بدن یافت می شود.

آهن در خون به وسیله پیوند شدن با پروتئینی به نام ترانسفرین در سرتاسر بدن انتقال می‌یابد. میزان ترانسفرین موجودی که آماده پیوند شدن با آهن و انتقال آن می‌باشد را TIBC (ظرفیت نهایی پیوند شدن آهن) گویند. آزمایش TIBC ارزیابی می کند که ترانسفرین تا چه اندازه آهن را به طور مناسب با استفاده از جریان خون پخش می کند.این تست هم جزو تست های پر اهمیت برای تشخیص انواع آنمی می باشد.

Iron : عنصرآهن نقش اساسی در تشکیل گلبول های قرمز خون ایفا می کند.همچنین برای تکثیر و بالغ شدن گلبول های قرمز خون ضروری بوده و نیز برای سنتز هموگلوبین مورد نیاز است.آهن به طور طبیعی از طریق خوراکی وارد بدن می شود؛تنها 10% جذب شده ولی تا 29% آن می تواند در بیماران مبتلا به کم خونی فقر آهن جذب شود.جذب آهن در کل به سختی در بدن صورت می گیرد،از این رو تحقیقات نشان داده که مصرف آهن همراه با ویتامین C جذب را آسان تر می کند.لازم به ذکر است که همانطور که مقادیر کم آهن در بدن باعث بروز مشکلاتی می شود، بالطبع مقادیر زیاد از حد آن هم مشکلاتی را در پی خواهد داشت،پس بهتر است دوز مصرفی آهن زیر نظر پزشک کنترل  و مصرف گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *