انگل دمودکس روی پوست

انسان میتواند میزبان مناسبی برای بسیاری از جانداران ریز میکروسکوپی باشد و یک نمونه از این مهمان های ناخوانده در پوست انسان، انگلی است به نام دمودکس (Demodex mites)  تقریبا هیچ انسان بزرگسالی وجود ندارد که روی پوستش انگل های دمودکس درحال زندگی نباشد اما زمانی که تراکم جمعیت این انگلها زیاد میشود، بسیاری از مشکلات پوست و مو نیز شدت مییابد.

اگرچه فکرکردن به اینکه مایت‌ها روی پوست‌تان زندگی می‌کنند حس ناخوشایندی دارد، وجود تعداد کمی از این مایت‌ها روی پوست بدن همه افراد رایج است. دمودکس فولیکوروم فقط وقتی مساله‌ساز می‌شوند که مشکلات پوستی سابق فرد، مانند آکنه روزاسه را تشدید. بر اساس بررسی‌های انجام شده است، خود انگل دمودکس هم ممکن است در ضورت عدم مراقبتهای پوستی بتواند فرد را به بیماری‌های پوستی مبتلا کند.

 

جثهٔ دمودکس فولیکوروم میکروسکوپی است و با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود. برای تشخیص قطعی آن باید به پزشک مراجعه کرد. پزشکان برای تشخیص این مایت‌ها، نمونهٔ کوچکی از بافت‌های فولیکولی و روغن‌های روی صورت‌ فرد را برمی‌دارند. نمونه برداشته شده را زیر میکروسکوپ بررسی کرده و در صورت کشف دمودکس اقدامات لازم انجام می گیرد.

همچنین می‌توان با بررسی برخی علایم به وجود دمودکس فولیکوروم روی بدن پی برد. از این علایم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خشک شدن شدید و ناگهانی پوست ( به دنبال آلودگی شدید با دمودکس فولیکوروم )

پوسته‌ پوسته‌ شدن یا خارش پوست

وجود پوسته اطراف فولیکول‌های مو

قرمزی پوست

افزایش حساسیت پوست

احساس سوزش

پوستی زبر و خشن مانند کاغذ سنباده

اگزما

درمان :

در بیشتر موارد، نیازی نیست علیه مایت‌ها کار خاصی انجام دهید، مگر اینکه آنها دردسرساز شوند. اما در صورت لزوم، با استفاده از یکسری از محصولات ضددمودکس می‌توان از شر این مایت‌ ها و تخم‌ ها یشان راحت شد. در هر حال درمان‌های مختلف خانگی و پزشکی برای این مشکل وجود دارد که لا مشورت گرفتن از پزشک مربوطه میتوانید درمان ویا عوارض آن را کمتر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *